· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Wednesday, July 20, 2005

Sam Has A Cap....

Malam tadi faiz kata dia ada kerja sekolah. bila aku buka beg dia, hanya buku bacaan je.. tak ada homework bertulis pun. So aku suruh dia baca.... buku bacaan yg cikgu dia suruh ulangkaji tu adalah dalam bahasa inggeris. aku suruh dia baca , then dia pun mengeja...bila aku tengok, ayatnya berbunyi begini 'SAM HAS A CAP". dia tahu SAM, dia tahu A, dan dia tahu CAP... tapi dia tak tahu camne nak bunyikan perkataan "HAS"... bila sampai kat perkataan HAS, dia bunyikan mulut dia SES..... mane datangnye? Aku memula tu bersabar lagi, masuk 3 kali aku ajar dia masih teragak2 cakap SES, terus aku tengking dia... finally, aku bawa diri pergi sidai kain lagi bagus... biar lah hubby aku je yg ajar.. aku ni naperlah nak marah dia.. sian dia. Budak tu kan baru belajar... then masa hubby mengajar dia pun, dia asyik lupa perkataan HAS tu, asyik cakap SES... aku menyirap gak, tapi buat donno jer... aku betulkan dari jauh jer. Nak ajar bebudak ni kena sabar... especially English...
Mungkin sebab aku ni lekas nak marah agaknya yg membuatkan aku tak dapat jadi cikgu walaupun dah banyak kali aku apply UPSI . Ade hikmahnya tu.. Allah lebih mengetahui apa yg baik bagi aku... Mungkin kalau aku jadi cikgu , anak murid benci kat aku sebab aku garang....in this case, i really respect my mak mertua, seorang ustazah yg disegani, dihormati, kemana dia pergi, ade je org tegur dia, belanja dia makan.... sebab anak muridnya ingat kat dia walaupun mereka dah bekerja & berumah tangga... cumanya mak mertua aku ni tak ingat kat anak2 muridnya sebab ramai sangat... kalau org tu tak tegur dia, dia pun tak tahu org tu pernah jadi anak murid dia.... termasuk le aku ni , dulu aku pun anak murid dia masa dia mengajar subject Ugama kat sekolah menengah ...
Nanti lah aku cerita pasal "Ibu Mertuaku" ni... sekarang aku nak cerita pasal faiz yg membaca "sam has a cap" yg tak lepas2 dari tadi..... Kesian dia.. walhal sebelum start baca tadi, aku dah suruh dia baca ayat penerang hati macam kita nak mula mengaji tu.... abis tu nape susah sangat nak oi.... Hubby ajar dia tanpa jemu , sampai 45 minit agaknya.. aku dah habis basuh kain, dah habis sidai kain, dah duduk depan tv, faiz dgn babahnya tak habis lagi baca ayat yg seciput tu..... nampaknya macam ade perkembangan.... dia dah boleh baca dah... alhamdulillah.Berkat kesabaran babah mengajar dia, dapat juga dia sebut perkataan "has" tu....
Nak jadikan cerita, lepas tu dia tidur.. tertidur depan tv masa kitaorang tengok diary AF 11.30pm - 12.30pm... dia nak sangat tengok mawi, padahal mata dah ngantuk. Lepas tu aku angkat dia masuk bilik tidur ngan adiknya. Aku & hubby sambung tengok konsert ulangan minggu ke 6. Sebab hari tu hubby kerja, dia belum tengok lagi ulangannya. Tak sempat nak masuk 2 lagu, aku dah ngantuk. Jam dah pukul 1.30pagi... tidur lagi baik, esok nak kerja. Tak kuasa aku nak layan AF ni... lagipun ulangan ni bila2 pun boleh tengok. Bila aku melepasi bilik anak2 aku , aku terdengar macam faiz bercakap sesuatu dalam tidurnya. Aku pun pergi dekat2 nak dengar dia cakap apa...ingatkan dia baca doa apa... mulutnya betul2 mengeluarkan suara... rupanya dia mimpi... kes bercakap dalam mimpi lah ni... nak tahu apa dia cakap...? Aku panggil hubby suruh dengar... "Sam...Has.... A .... Cap...." kelakar betul faiz ni... sian anak mama.... sampai termimpi2 bende yg dia belajar tadi....

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

alahai kak, kesiannya...saya rasa kan, faiz tu susah nak sebut huruf 'h' kot, tu yang jadi'ses' tu....

20/7/05 2:35 PM  
Blogger Selipar Jepun said...

entah lah noha... besabau jer lah.. sometimes akak terlupa yg dia tu baru nak belajar... akak selalu threat dia macam kawan... akak ingat bende tu senang banget,(itu pada org dewasa mcm akak).. tapi, bagi budak2 yg baru 5 tahun idup, bende tu baru bg dia.. tentulah susah kan.. akak dulu 5 tahun pun x reti cakap omputeh.. sian anak aku...

20/7/05 5:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

lawak arr dak faiz tue....

hahahhahah

21/7/05 1:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

anak mad pula susah nak sebut perkataan ada huruf "R", biasa ler, lidah tu keras lagi

Garangnya nasib baik mad tak jadi anak murid seliparjepun, kalau tidak silap2 seliparAJepun boleh hinggap kat mad hahahaha

kelakar juga cerita ni sebenarnya

25/7/05 4:12 PM  

Post a Comment

<< Home