· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Thursday, July 07, 2005

Terkenang semasa dulu Part 2

Ade satu malam tu, lebih kurang pukul 11.30 malam kiteorang padam lampu sebab nak tidur awal sikit.... esok nak bangun awal beratur depan bilik mandi... rutin harian... selapas setengah jam, aku masih tak dapat lelapkan mata... aku paksa juga sebab dah gelap... tak de ape yg aku boleh buat, kalau aku tak paksa diri aku tidur... nak berangan pun tak ade ape yg aku teringin nak angankan pada masa tu... paksa punya paksa, akhirnya aku berjaya mengantuk... tapi dalam pada tidur-tidur ayam yg separuh tidur, separuh sedar tu, telinga aku terdengar sesuatu... antara percaya dengan tidak, aku membuka mata dan berkata pada diri aku, yg aku sebenarnya sudah bangun... bukan mimpi lagi... dan aku masih juga terdengar sesuatu yg aku sangkakan mimpi itu... nak tahu apa yg aku dengar? kalau korang semua pernah tinggal dihostel kat mana2, aku rase korang pun pernah mengalaminya....
Aku telah mendengar suara sayup2 perempuan menangis dan mengilai2... entah kenapa, sambil aku menaip ni pun, berdiri semua bulu roma aku dari kaki sampai ke tengkuk.. aku rasa ini bukan rekaan... kalau rekaan, buat apa aku meremang bulu roma. Lagipun benda ni out of our control... aku rasa macam bende tu dok perati aku je saat ni... walaupun aku tak nampak, tapi dengan mendengar je sudah cukup untuk buat aku kecut perut. Aku diam je... aku masih ingat aku bermimpi... last-last, ada budak lain yg sedang tidur pun menjerit & berpeluk-pelukan sesama sendiri. aku pun ape lagi. terus peluk min, kawan sebelah katil aku... aku tanya dia dengar tak, dia kata tak.... tapi according to the rest, ada yg dengar, ada yg tak.... so yg dengar ni cerita ler kat yg tak mendengar tu... nak jadi cerita, kiteorang punya lah takut, so kiteorang tidur rapat2.....yati & peah yg tidur kat tingkat atas (double decker) pun turun tidur ngan kiteorang... tidur berhimpit2 sampai pagi... pengalaman ni memang menakutkan... lebih2 lagi bende tu berlaku tengah2 malam lebih kurang 12.00 tgh malam.... aku rasa cam nak nangis... sebelum tidur tu, aku bacalah semua ayat2 yg aku hafal asalkan bende tu tak menjelma kat dalam dorm kiteorang... ade member yg menangis sebab terlalu takut...
Setelah tamat tempoh berkursus di Shah Alam, aku pun balik kekampung.... memulakan kerja rasmi sebagai minah kilang yg tinggal kat kampung. Pukul 5.45 pagi bas dah datang... kalau waktu subuh lambat, aku solat kat surau kat kilang je... kalau sempat, aku solat kat umah. Ayah aku tolong tunggu bas setiap pagi sebab risau anak daranya dilarikan orang dalam gelap gelita. Hari pertama melangkah ke kilang baru, aku agak sukar nak menyesuaikan diri lagi...ni lah fobia aku... aku susah sikit nak start the conversation... actually aku ni bukannya sombong... cuma segan. Dalam banyak2 minah2 kilang yg berkursus di Shah Alam, aku sorang je yg tercampak ke bahagian testing PCB... yg lain tu semua dah tercampak ketempat lain, memasing terpecah belah... so aku dah terpisah jauh ngan geng aku sebenarnya. Memula datang tu, dah diperkenalkan kepada kengkawan, masing2 pandang semacam jer kat aku macamler aku ni jahat sangat... sebab diorang dengar cakap2 org yg minah kilang yg pergi shah alam tu teruk2 belaka... sebab ada yg jadi bohsia, ade yg termengan... macam2 lah. So aku ni macam terpalit lumpur tu sama.... walaupun aku ni baik2 je....
Akhirnya ade sorang minah ni namanya Ina, datang menghulur salam perkenalan... dia lebih muda
dari aku... rasenye dia baru lepas SPM juga... so , Ina mula rapat dengan aku sampai semuanya dia ceritakan pada aku termasuk masalah peribadinya. Yang kelakarnya dan yg paling aku tak leh lupa, bila dia gaduh ngan bf dia.... dia kata dia bangun pagi cam biasa, nak pergi kerja... tapi hati tu sakit gara2 gaduh ngan bf. Subuh2 sapie' keluar kat laman rumah, cari pokok cili padi, makan mentah-mentah cilipadi tu.... aku tanye dia, nape Ina buat camtu? Dia jawab "sebab Ina gaduh ngan bf Ina ler" . Apelah ko ni Ina, gaduh ngan bf pun, yg ko gi kunyah cilipadi tu wat pe? Ko yang rase pedas nye, bukan bf ko.... pas tu nangis sorang2 sebab hati sakit, mulut pun sakit...... kuang kuang kuang....


Semakin lama kat kilang tu, aku dah makin ramai kawan... bestnyer... aku dah buka satu empayar Selipar Jepun kat kilang Taiwan tu.... sampai lah satu hari aku dah tak boleh tahan dengan line leader aku yg bernama kak normah.... kak normah ni andartu, asalnyer singaporean... kepala dia ni ting tong sikit...Kadang2 ok, kadang2 bile hangin dia tak betul, membebel sampai tak larat nak dengar. Dia akan naik angin kalau production hari tu tak sampai targetnya... sape suruh letak target tinggi menggunung. Dia ingat kite ni robot ker... mase cam ni ler aku menyampah jadi minah kilang... rase macam kuli sekuli kulinye.... then aku dah berpakat dengan kawan2 aku, nak dajalkan kak normah ni.. bukan aku sorang jer yg nyampah ngan dia, org lain pun bengang jer ngan dia ni.. Hangin tak ikut jadual.... tu lah, gersang agaknya.. org lain yg jadi mangsa. Sian kami kami ni kan... so , kami adakan pakatan nak kenakan dia.... jeng jeng jeng..... nak tau ape aku & geng aku buat kat kak normah ni ?

akan bersambung........

0 Comments:

Post a Comment

<< Home