· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Wednesday, July 06, 2005

Terkenang semasa dulu Part 1

Once upon a time...

aku pernah bergelar "minah kilang" kat kampung masa lepas kolej sementara menunggu konvo..masa tu kilang tu baru bukak kat pekan K. Bukan ler betul2 kat kampung aku, tapi jarak perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam ler jugak.... So , aku pun saja suka2 pergi ler interview. Kononnya aku ni lepasan SPM yg sedang mencari pekerjaan. Aku dihantar berkursus di shah alam dikilang yg sama kerana disuruh timba pengalaman.... aku ingat kerja kilang adalah kerja paling senang dalam dunia... tak sangka pulak nak kena timba pengalaman....

Pergile aku bersama2 dengan lebih kurang 40 orang lagi kawan2 yg sorang pun aku tak kenal.... macam kera sumbang je memula tu... ye lah, macammana aku boleh tercampak kesini .... ade yang dah berkenal-kenalan... ade juge yang ajak geng-geng mereka pergi, so mereka happy sebab dikelilingi kawan2. Yang tak de kawan, macam aku ni lah... dok sorang2... basi air liur sementara nak sampai shah alam... kami ditempatkan dibeberapa buah dorm (asrama pekerja) yg terletak di Tmn Sri Muda shah alam.... Satu dorm boleh masuk lebih kurang 20 orang... Bayangkan lah 20 orang, dengan satu bathroom & toilet. Nak mandi keesokan harinye kena beratur macam cerita P.Ramlee... kelakar pun ade, sedih pun ader... (buat ape lah aku disitu pada mase tu ?) The next day, aku bangun awal seawal jam 5.00 pagi.. pun tak dapat jadi no.1 kerana ade yg dah bangun lebih awal dari aku... yg paling sakit hati kalau ade org basuh kain pagi2 buta, sedangkan kat luar org beratur panjang berjela.... macam tak paham2 kan? Basuhlah baju ke, periuk ke, basikal ke...ape-ape lah yg nak dibasuh tatkala malam menjelma selepas semua org selesai mandi manda...
Dalam ramai-ramai kawan , aku dapat kawan yg bagus2, syukur alhamdulillah... tu pun sebab katil kami kembar.... double decker x 2 katil, so kami tubuhkan satu geng baru seramai 4 orang... aku, min, peah & yati... dalam 4 org kawan aku ni, peah paling klasik... sebab namanye tu sesuaiiiiiiiiiiii benar dengan kerjaya sebagai minah kilang ni.... mase tu aku belum pakai lagi nama SELIPAR JEPUN ni. kalau tak sure lagi klasik... macam peninggalan zaman jepun jer adenye.... sejak kami jadi best frenz, hidup aku dah tak sunyi lagi... kemana-kemana kami mesti berempat... 4 dara pingitan... nak pegi kedai beli bawang pun mesti 4 orang.. apatah lagi nak telefon mak bapak tercinta di kampung.... happy sangat.. tak der masalah nak pikir.... kepala otak pun rase ringan je...
Nak jadikan cerita, dalam pada 20 orang ni, ade le 4 orang yang layak dipanggil Bohsia... bukan sengaja nak panggil, memang itu career dorang... tak padan ngan budak hingusan... ade yang tak pas SRP, ade yg lepasan SPM, ade yg tak pas SPM pun.... Kalau dah nama pun Bohsia, tentulah kawan dengan Bohjan... kalau dah kawan dengan Bohjan, tak naik RXZ, tak de le namanye bohsia ngan bohjan. So, this bohsia have their own geng.... kureng campur ngan orang, sebab org pandang semacam kat dorang... Ade sorang tu mulut laser siut... tak boleh tegur.. mesti menjawab balik. Walaupun kami ade ketua dorm, tapi bohsia pun ade ketua dorang gak... Jangan main-main... Mentang2 ler tinggal kat situ bebas, jauh dari mak bapak, boleh ler dorang buat sesuka hati.
Bohsia dulu-dulu , pakaian biase jer.. cuma trademarknye adalah lipstick dark brown ataupun hitam. Tapi rasenyer, semua orang pakai lipstick brown colour nowadays.... budak2 remaja zaman sekarang ni, pakaian lebih teruk dari bohsia zaman dulu... so, adakah bohsia makin berlambak dipasaran ? Berbalik kepada cerita bohsia ni, one of the bohsia tu tak reti cover line .... atau bohjannye pelahap sangat, aku pun tak reti ... balik dari dating, lovebite penuh kat leher... kebetulan, esok nak balik kampung... every 2 weeks, kitorang boleh balik kampung.. semua org diwajibkan balik. Siut betul budak ni. Sebelum balik kampung, dia beli koyok banyak2, tampal merata2 kat leher dia. Konon sakit tengkuk dan sakit leher lah tu... Dia takut mak dia nampak.... so, kesian mak dia kena kelentong ngan budak bohsia ni. Cerita ni tak habis disitu.... dia siap cerita kat kitorang yg pakwe dia jemput dia balik, so , dia tak naik bas ngan kitorang.... sempat singgah kat semak2 lepas gian..... astaghfirullah... itulah, kalau dah jauhkan diri dari ugama, hati menjadi mati.... macam-macam boleh terjadi.
Disebabkan nila setitik, habis rosak susu sebelanga...... angkara bohsia 3-4 orang, habis semua minah kilang dapat nama.... aku bertanya lagi kepada diriku sendiri,"kenapa aku disini?" .Tak cukup dengan tu, siap ade aktiviti malam-malam kat tangga hostel. tak malu sungguh diorang ni... kalau tak de tok ketua lah dalam hostel tu, sure diorang bawak masuk terus bohjan2 tu.... Ade sorang bohsia yg satu lagi tu, siap muntah2 meloya... kiteorang dah suspect something is not right.... maklumler, aktiviti luar dalam sakan kemain... donno what happen to her... rasenye termengan... kot.. sebab tak lama lepas tu, dia punya perubahan fizikal cukup ketara.... kalau dulu gendong nasik lemak seringgit, masa lepas tu mungkin dah jadi dua ringgit kot....
Satu hari, ade sorang mamat naik motor pagi-pagi buta, renti kat lorong belakang dorm kami... asyik2 bunyikan hon... memekak tul.. so diorang yg dok kat tingkap, intai dari atas.... gile betul mamat ni... meroyan ke, sasau ke, aku pun tak tahu nak classified kan.... ade org kata sex maniac, ade orang panggil zombie, ade org panggil flasher..... mane satu pun aku tak tahu. memang siut, maybe dalam perjalanan nak pergi kerja, smart attire, macam nak pergi office. Naik motor kapcai singgah belakang hostel kiteorang, bunyikan hon bertalu2 seolah2 sedang menarik perhatian supaya kiteorang beratur kat tepi tingkap tengok dia.... then mamat ni dah mula buka zip seluar dia... dia start melepaskan burung dari sangkarnya.... according tu my frenz, org tu syok sendiri.... dont dare to see.... yaks........!!
What i can say is, pergilah kat mana-mana batang pisang, tenyeh ler kat situ... yg tayang kat orang ni apasal ? sakit mental betul... Agaknya dia tahu ade bohsia tersesat kat rumah tu...
Okeylah... aku nak balik dah ni... will be cont' next day.....







2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

seliparjepun, mad pun pernah mendapat gelaran mamat kilang sebelum kerja di office sekarang ni, seronok ya kerja kilang

7/7/05 11:35 AM  
Blogger Selipar Jepun said...

ye lah mad.. seronok juga... happy jer. walaupun gaji kecik, pun happy sebab dpt tinggal ngan family. compare ngan gaji sekarang memang ler lebih sekarang, tapi kadangkala ader gak tensionnyer...

7/7/05 1:10 PM  

Post a Comment

<< Home