· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Wednesday, April 26, 2006

Tioman Trip - Day 3

10th Apr'2006



Hari ni adalah hari terakhir percutian kami di Tioman. Sayang rasanya nak tinggalkan pulau yg aman damai ni. Ayam tak de. Motor tak de. Kereta tak de. Lori tak de.... yang ade cuma rumah, manusia, bot dan laut. Hanya enjin bot & asap dari boat saja yg mencemarkan. Yang lain semuanya semulajadi....





kanak2 riang sedang main pasir sampai tak sedar diri....hmmmm !




Lepas sarapan, aku biarkan anak2 main pasir sepuas2 hati mereka. Lepas main pasir, aku ajak diorang mandi manda lagi kat laut. Seronok bukan kepalang. Bukan rasa nak balik pun. Rasa semakin menjadi2 pulak. Masa tu tak pakai jam. Agak2 matahari dah terik, rasanya macam pukul 11.00 tgh, aku ajak semua org naik, balik bilik bersiap sedia nak berangkat pulang. Bila dah naik ke darat, baru dapat tengok jam... hampeh.. baru pukul 10.30 pagi. Banyak lagi masa. Ferry dijangka datang pukul 12.00 tgh. Tapi sebab dah naik, malas nak turun balik.

Sempat aku membasuh kain baju yg tak habis2 basah & berpasir. Nasib baik bawa baju banyak2 utk budak2 ni. Pantang lepa, mesti main pasir, main air. Habis semua baju dipakai buat basahan. Walaupun ada swimsuit, baju tidur & baju santai pun diorang belasah je bawak main pasir & mandi laut. Aku sempat sidai baju sampai kering sementara nak tunggu pukul 12.00 tgh. Tetiba ade le mamat resort tu datang bagitau, ferry postponed. Pukul 1.00 nanti baru datang . Sempat lagi hubby membuta. Aku tak leh nak membuta. Aku ambik kesempatan curi2 kepantai dalam senyap2 utk ambil gambar utk kali terakhirnya ditengah hari yang *rembang (* panas terik..org kedah kata , Panas Lit-Lit). Kalaulah budak berdua tu tahu kegiatan aku, sahih diorang pun terjun sama kelaut. Habislah baju utk balik yg sudah dipakai. Nasib baik diorang tak sedar aku keluar.



air laut surut pd hari terakhir kami disana. Kalau camni, boleh pergi sampai tengah...






Hari terakhir kat Tioman menyaksikan air laut surut sebegitu teruk sekali. Selama 3 hari aku kat sana, itulah kali pertama aku tengok laut surut sesurut2 nya sampai boleh pergi agak jauh dari pantai. Tak tahu kenapa.... Tapi masih cantik walaupun apa keadaannya...


walaupun surut, tapi tetap cantik.






12.45pm - kami berangkat ke Jeti menunggu ferry. Ramai juga yg nak balik hari ni. Maklumlah cuti pun dah berakhir. Cuma tinggal 2 keluarga je yg belum balik. Yg lain pakat2 tunggu ferry ngan aku. After 1 another boat datang, satu persatu keluarga meninggalkan Kg Nipah ni. Mungkin sebab Kg Nipah ni adalah Jetty terakhir dalam perjalan balik, so kalau ade balance tempat duduk , barulah boat tu renti kat situ. Kalau takde, diorang terus je. Nasib kami memang tak baik. Tunggu punya tunggu, lama kan main menunggu. Macam tunggu bulan yg tak jatuh keriba. aku dah hot... Tambah2 dok kat tepi laut, cuaca memang panas. Angin kering dari laut tu boleh buat aku gelap. Sempat tertidur 10 minit. Anak2 main & buat hal sendiri. Nasib baik tak de baby. Kalau ade, sure dah mengamuk sakan. Akhirnya datang lah sebuah Ferry 2 tingkat. Aku org kedua naik ferry tu dengan susah payahnya mengangkat beg lagi... bila aku dah ade kat dalam ferry, diorang suruh aku keluar balik. Bila kau tanya, diorang kata tak cukup tempat sebab kami 2 keluarga . Kokak2 mesti ada 9 tempat kosong. Akhirnya aku dengan susah payah & gayat tu, terpaksa naik balik ke jetty. Anis nangis sebab ingatkan Ferry tak nak ambik dia.... Sempat dia meraung kat jetty tu depan org ramai... termasuklah org kat atas ferry tu ....kelakar.



Balik semula kepengkalan. Aku menunggu lagi sambil mengeluh.. susah susah aje....! (mcm felix) Akhirnya pukul 2.30pm barulah ferry datang. Masuk je dalam ferry tu, ramai org offer diri suruh kami duduk. Aku pun heran kenapa... agaknya budak2 muda ni kesian tengok kami sebab ada kanak2.. Alhamdulillah, ferry ade air cond & ade life jacket . Lepas duduk sekejap, kami pun terlelap. Sebab tingkap ferry terlalu tinggi, kami tak dapat nak tengok luar. Akhirnya tertidur. Sampai kat tengah2 laut, ferry berhenti. Aku pun heran. Sebab x de announcement. Alih2 banyak pulak speed boat kecik2 datang *mampir (*menghampiri/singgah). Rupanya2 air laut cetek. Ferry yg besar ni tak leh pergi sampai jetty. Kami terpaksa transit masuk speed boat.


Sampai Jetty Mersing lebih kurang pukul 4.30ptg. Lama juga perjalanan. Macam tak caya je dah tinggalkan Tioman. Lepas makan, solat & lepaking, kami pun decided nak ke JB utk kerumah sis in law. Tidur kat sana. Sebab hari dah petang, kami pun letih dah. Tak de sape2 yg sanggup nak drive back to KL . Dari Mersing pukul 7.00 mlm, sampai JB pukul 9.00mlm.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

akak, kalau tak keberatan, bole citer tak berapa kos dia, dari kl ke tioman dan ke kl semula...cam best je tioman, nak gak pegi

27/4/06 1:30 PM  
Blogger Selipar Jepun said...

Noha,
nanti kite buat entry pasal budget ni. Insyaallah.

27/4/06 3:49 PM  

Post a Comment

<< Home