· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Thursday, April 20, 2006

Tioman Trip - Day 2

9th Apr 2006

Awal lagi aku dah bangun. Lepas solat , terus lepak kat luar. Dok atas batu melihat betapa indahnya ciptaan Allah. Betapa laut itu tersangatlah luas. Patutlah org selalu kata, lautan tak bertepi... memang lautan tak bertepi kalau dilihat dari satu sudut je... nampak macam lautan bercantum dengan kaki langit.

suasana subuh di Tioman.. Cantik !

Kanak2 riang tu masih lagi tidur kat bilik. Aku pulak melayan perasaan sesorang dalam subuh yg hening. Hubby asyik dengan cameranya. Tak habis2 . Banyak betul shot yang dia ambik. Dekat2 300 shot semuanya. Lepas hari dah terang, aku kejutkan budak2 ajak main kat tepi laut. Berjalan menyusuri pantai. Tanpa kasut. Sambil main2 air.

berjalan menyusuri pantai..

Pukul 8.00am pergi sarapan. Tiap2 hari kami 2 keluarga adalah org yg terawal datang bersarapan di restoran tu. Agaknya org lain semuanya malas nak bangun pagi. Masing2 masih tidur agaknya . Agenda hari ni adalah :-

1) Tour - Duti Free & Taman Laut Malaysia

2) Snorkling - 2 tempat

Pukul 9.30am, semua org dah bersiap sedia. Ade yg bersiap sedia nak balik, ade yg bersiap sedia nak pergi tour. Kami dibawa menaiki boat nelayan yg nelayan gunakan utk tangkap ikan. 1st time merasa naik boat tu. Jejak je kaki, boat terolang aling sebab biasanya waktu pagi , laut agak bergelora. Jadi nasib kami hari tu memang mencabar sikit, sebab boat tu akan begitu sepanjang perjalanan. Aku takut yg amat sangat, takut tercampak ke laut... takut anak2 jatuh dalam laut. Budak2 ni bukan tahu takut. Seronok je diorang. Nampaknya mak bapak panic lebih dari budak2. Buat malu je... harapkan pagar, pagar tak leh harap... hehehe...

Boat yang membawa kami pergi Tour De Tioman... Chantique !

Mula2 tu ok je, tapi dah rasa pening sikit2, Lama2 pening makin teruk, macam mabuk..agaknya inilah yg dikatakan mabuk laut. Sesampai didestinasi pertama, kami terus dapatkan asam. Dah makan asam, baru lega sikit rasanya. Kat Duti Free ni kami ambik kesempatan beli pelampung utk budak2 . Masa datang hari tu tak bawa sebab tak teringat.
anis dengan pelampung baru... dia yg paling seronok main air

Lepas duti free, kami ke Taman Laut Malaysia. Kat sini memang best. Naik je atas jeti, nampak org snorkling kat bawah. Airnya dalam, tapi jernih giler. Boleh nampak segala macam ikan kat bawah sana berenang sama2 ngan orang. Seronok. Hati membuak2 tapi penakut... Hubby & adik dia je yg pergi snorkling. Aku melayan budak2 mandi je. Mandi sampai tak nak sudah. Faiz asyik tanya -"mama , kenapa air laut masin "

Lepas tu kami dibawa kesatu lagi destinasi snorkling ditengah2 laut berhampiran dengan rumah banglo mewah Dr. M. Rugi aku tak turun & rugi jadi org penakut macam aku. Tentu seronok hubby pergi snorkling ngan adik dia. Aku cuma dapat tengok dari atas boat je. rugi...rugi...

Lepas tu kami dibawa balik ke resort. Letihnya, sepanjang jalan kena angin rasa macam nak tidur. Akhirnya tertidur kat atas boat anak beranak. Sampai resort lebih kurang pukul 4.00 petang. Tak balik bilik, terus berkubang lagi kat laut dengan anak2. Memang seronok betul mandi, rugi rasanya kalau duduk dalam bilik je. Aku mengambil kesempatan ini utk mencuba life jacket & googles yang hubby sewa utk snorkling kat depan chalet. Akhirnya aku jatuh cinta dengan snorkling, Ruginya tak turun tadi masa tengok coral & ikan cantik2. Kat depan chalet ni bukan ade ape.... ade anak ikan kecik2 je... tapi aku berazam, lain kali aku mesti berani & pergi snorkling sama2. Kalau tak aku sentiasa dalam kerugian...hehehe...
Petang - Melihat keindahan matahari terbenam di Tioman. Segalanya terlalu indah utk diucapkan dengan kata2... Allahuakbar.....

Senja di Tioman.

2 Comments:

Blogger Jubeiz said...

Wah.. seronok la you. Anak beranak pergi bercuti. Pulau Tioman memang menarik. Saya pernah ke sana sekali. Memang cantik. Enjoy.

25/4/06 10:03 PM
Blogger Selipar Jepun said...

jubeiz,
memang enjoy. Tak dapat nak cari tempat cantik macam tu kat KL ni. Even menara KL & KLCC pun kalah... berbaloi keluar duit pergi Tioman.