· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Tuesday, April 18, 2006

Tioman Trip - The Journey Begin...

Lepas Sarapan , kami balik ke bilik hotel to pack our belonging & to start our journey to Mersing. Lepas dah pack semua beg & ready to go, rupa2 nya bro in law kat bilik sebelah masih bertuala, anak2 dia masih telanjang bulat tak pakai baju lagi. Baru mandi rupa2nya... Wallauweh.... lambat lah lagi macamni..... Boring punya pasal, aku pasang tv suruh anak2 aku layan cartoon dulu... aku & hubby sempat lagi nak melelapkan mata sekejap...

Lepas dah boring menunggu, almost 10.30am baru lah bertolak. Jalan ke Mersing memang adventure betul. Turun naik bukit macam naik roller coaster. Nasib baik tak de yg pening lalat. Kami melalui felda Nitar. First time aku dengar nama ni & baru aku tahu kewujudannya disini. Kami mengejar masa sebenarnya. Boat dijangka pukul 12.00 tgh. Masa tu tak leh bayangkan lagi sempatke tidak nak sampai Mersing. Bertambah bengang bila follow sebuah kancil yang "having" good time makan angin on the road... nak potong tak boleh, sebab ade incoming car. Last2 follow je lah sambil hati menggurutu...

Sampai Mersing, lebih kurang pukul 11.40am. Masa tu belum lagi pergi tour agent. Lepas selesai semuanya, terpaksa ambik boat pukul 1.30pm . Tunggu punya tunggu, boat datang pukul 2.00pm.

Sepanjang perjalanan ke Tioman menaiki speed boat, hati aku gundah gulana. Takut laut, takut karam, takut lemas, takut mati.... mengucap aku sepanjang jalan. Lamanya pulak tu perjalanan ke Tioman. Aku sangka sejam, tapi rasanya lebih.. mengantuk yg amat sangat tapi tak berani nak terlelap pun. Aku tak pandai berenang. Speed boat ni pulak tak de life jacket. Kalau karam, sure kami semua mati katak kat situ juga.

Sampai kat jeti Kg. Nipah, aku terpegun, camno nak naik nih? Jetty yg diperbuat dari kayu, mana ade tangga landai macam kat Jeti Batu Mersing... Tangga kayunya menegak cam tangga keretapi. Aku dah gayat tengok tangga, rasa tak boleh berjalan pulak bila dah ada atas jetty. Gayat tengok air kat bawah pulak. Air tu sungguhpun sangatlah cantiknya, hijau & jernih, baru aku tahu yg aku gayat pada ketinggian .


Sepanjang perjalanan atas jetty nak ke resort tu, aku berjalan sambil mata aku tengok lantai kayu. Kejap2 ternampak air kat bawah. Berjalan macam kura2. Anis pun jalan laju dari aku. Nasib baik tak yah bawak beg. Sebab pekerja resort tu dah offer dia akan angkut semua beg. Lega juga rasanya. Nak bawak diri pun takut2, ni kan pulak nak bawak beg. Aku rasa macam nak merangkak je. Kelakar. Sampai kat restoran resort tu, adik yg angkat beg tu tanya, akak ni orang mana. Aku tahu maksud dia. Mungkin dia nampak aku masa aku takut2 nak lalu kat jetty tadi.

Aku pun jawab dengan selambanya , " orang mana lagi kalau tak penakut macam ni, orang KL lah"....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home