· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Tuesday, March 14, 2006

Cerita Sedih.

Uji Rashid- Kali Terakhir Ku Lihat Wajah Mu


Dalam dakapan senja
Kurenungi sinar matamu
Berat rasa melepaskan
Dikau pergi


Dingin hembusan bayu
Lemah longlai langkah kakimu
Lambaianmu kian jauh
Dari mata


( korus )
Malangnya...
Bencana menimpa
Kau telah pergi untuk selamanya
Tak kembali


Pada saat terakhir
Kumelihat paras wajahmu
Kau bisikkan
hanya sayang
Kepadaku...


ini adalah lagu tema salah satu cerekarama yg disiarkan di TV3 sebulan yg lepas. Aku dah lupa tajuk cerekarama tu. Syahdu sungguh jalan ceritanya. Norish Karman berganding dengan Helmi yg muka iras2 jamal abdillah. Agaknya dia tu adik jamal kot.

Dalam cerita ni, mereka sudah ditakdirkan tidak bertemu jodoh didunia. Walaupun pernah bercinta, tapi akhirnya Norish terpaksa kawin dengan lelaki lain atas pilihan keluarga. Kemudian bercerai. Helmi juga sudah berkahwin setelah ditinggalkan Norish, tetapi kemudian kematian isteri. Mereka meneruskan hasrat utk bersatu walaupun sudah berusia. Masih sayang antara satu sama lain. Takdir Allah siapa dapat melawan. Disaat bahagia baru mengikat tali pertunangan, cincin tunang dilarikan penyangak (pencuri). Maka setelah berlaku sedikit pergelutan, helmi menghembuskan nafas terakhir. Tak sempat pun nak diijabkabulkan.

Sedih sungguh cerita ni, menitik air mata aku tambah2 lagi bila dengar lagu uji rashid ni .

Terkenang waktu aku kecik dulu. Ikut mak aku pergi kenduri kawin kat rumah org. Masa tu aku suka duduk dalam bilik pengantin. Tengok pengantin cantik, buat aku suka. Kembang hati. Rasa tak sabar nak jadi pengantin, sebab pengantin tu cantik. Aku saksi terpenting waktu upacara membatalkan air sembahyang. Tambahan pulak, pengantin tu baru je di nikahkan beberapa minit sebelum itu. Aku nampak dgn jelas cincin tak dapat disarungkan kejari manis pengantin perempuan. Keadaan agak kecoh. Hanya masuk sekerat je. Memang tak boleh berbuat apa2 sebab tak muat.

Ade maksud tersirat disebalik yg tersurat. Keesokan harinya, kecoh sekampung, mengatakan pasangan pengantin tersebut telah meninggal dunia dalam kemalangan maut sewaktu dalam perjalanan menyambut menantu kerumah pengantin lelaki. Kayu balak yg dibawa sebuah lori terungkai dari ikatannya dan menghempap kereta yg mereka naiki. Sampai hari ni aku masih teringat2 saat cincin itu disarungkan. Jodoh mereka tak panjang. Hanya sehari saja. Semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh mereka. amin..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home