· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Tuesday, December 27, 2005

Bila Pilihan Didepan Mata...

Hubby menyatakan hasrat utk tukarkan faiz kesekolah lain mulai sessi persekolahan tahun depan (January 2006) . Hasrat tu baru je dinyatakan dalam 2 minggu yg lepas. Jadi, last saturday 24/12/2005 , aku anak beranak keliling taman mencari sekolah baru utk faiz.
Sekolah Pertama :-
Sinar Bistari - English Medium. Tapi cikgu tak de... yg ade cuma tukang cat sekolah sedang mengecat sekolah tersebut. Ambil no. phone, tapi x call pun....

Sekolah Ke-2 :-

Tadika Sri Murny - English Medium. Dijemput ketingkat atas, diberi penerangan mendalam sedalam2nya sampai tersangkut kat situ 2 jam... sampai anis dah boring ditahap cipan... Interesting... Bini pengetua ni memang pandai cakap... sesuai benar kalau dia jadi penjual produk kecantikan.... jadual waktu, buku, menu makanan -semua dia tunjuk kat aku.... aku dah berminat sangat...sebab 80% communication in english, dan 20% saja in Malay for Jawi & BM. After 2 hours, baru dia tunjuk yuran yg perlu dibayar & buku yg perlu dibeli......
Mak aiiii..... ngalahkan aku masa belajar kat kolej dulu.... yuran pendaftaran kat sini lebih mahal 10 kali ganda dari yuran semester aku masa belajar kat kolej dulu. Bila aku tengok je helaian kertas pasal yuran pendaftaran, uniform, trip & Sports activity tu, ditambah lagi dengan buku2 yg nak kena beli, semester pertama kena bayar RM900.00++ dan semester kedua kena bayar RM770.00. Monthly RM135.00. Itu pun bini pengetua ni boleh kata ," price are very reasonable.... kalau ikutkan, parents kena bayar lebih lagi sebab gaji guru bulan Dec'06 , management yg tanggung. Patutnya parents yg tanggung. (aik, banyak cantik muka dia, anak kita sekolah sampai bulan 11 je, bulan 12 tak sekolah pun, boleh dia nak charge kita? Melampau kan...)

Aku dah tahu jawapan hubby, Tapi aku buat2 tak tahu masa kat situ. Aku cakap kat bini pengetua tu, aku nak discuss dulu dgn hubby. Kalau jadi, Esok atau lusa kita dtg lagi bayar yuran. Lepas dah naik keta tu, aku menyesal habihkan masa aku kat situ sampai 2 jam.... Tak berbaloi dengar khutbah bini pengetua tu, end up, tak jadi... Pepatah melayu mengatakan, ukur baju biar padan dengan badan kita.... Senarai harga yg sekolah ni tawarkan, tak sepadan dengan budget aku .... Lagipun, hubby kata , tak berbaloi nak laburkan duit kat situ banyak2 hanya utk budak sekolah tadika.... kalau utk UPSR, PMR atau SPM, tak pe jugak....

Sekolah Ke-3 :-

Tadika Zulfa - Baru 1st year nak buka (2006 ni first batch). English medium jugak. Tapi tak de confident sebab student sikit, cikgu cuma 2 org, dan pengasasnya pun macam budak lagi.... baru nak start the business. Excuse yg sama, mintak diri dulu, kalau jadi, kami datang lagi...Monthly RM100.00. Buku pun x complete lagi. Persediaan mengajar & bahan2 mengajar pun belum complete. Camne parents nak confident ? Pengetua pun cakap malu2 jer....

Sekolah Ke-4 :-

Tadika Al-Hakim - Paling ramai student mendaftar kat sekolah ni. Sampai pengetua terpaksa buat 2 sessi persekolahan pagi & tgh hari. I've no choice, tinggal 7 kekosongan lagi utk sessi tgh hari. Sessi pagi dah penuh. Monthly RM95.00. Yuran pendaftaran lebih kurang RM450.00. Cikgu 7 orang. Maths & Science in English. Dah lama beroperasi.

Akhirnya aku terus bersetuju utk mendaftarkan faiz kesekolah ni. Disebabkan ada beberapa org kawan faiz yg turut mendaftar disekolah ni, at least dia tak kekok, sebab dah ada kawan yg dia kenal. Lagi satu, sebab yuran pendaftaran & bulanannya murah. Cuma yg agak kecewa sikit, cikgu tak sediakan makanan. Makanan kena bawak bekal sendiri dari rumah. So, aku kenalah rajinkan diri sediakan bekalan makanan utk faiz mulai tahun depan. Cuma, tak yah jerit2 suruh dia bangun mandi awal2 pagi sebab sessi persekolah faiz start pukul 11.15 pagi sampai 2.15 ptg.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

alahai, payahnya nak sekolah kan anak zaman sekarang ni yek...itu baru sekolah tadika...

kena la buat tabungan dari sekarang kan kak, insurans pendidikan ke, unit trust ke, kalau tak mau pengsan ma bapak bila sampai anak2 nak masuk sekolah...

27/12/05 10:50 AM  
Blogger Selipar Jepun said...

Nak masuk sekolah tadika lebih mahal dari nak masuk sekolah rendah.... business is business... untung mesti dicari. Takkan nak mengajar anak org buta2 jer....

27/12/05 1:33 PM  

Post a Comment

<< Home