· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Friday, December 16, 2005

Geram

Dalam seminggu ni berbagai bende yang berlaku buat aku geram. Aku tak tahu kenapa radio Era buat hari Jumaat sebagai hari melepas geram. Biarlah aku lepas geram kat blog aku saja.

1) ade lah satu hari tu aku tapau breakfast kat one of cafe near my office. aku ingat, kat situ murahle, kalau nak compare dgn cafe2 yg lain. Sekali tu, dia charge aku RM2.00 utk plain fried meehun. Terkezut aku..... kedai mamak yg femes kat sini pun cuma charge RM1.50. Dan cafe kat bawah office aku ni just charged me RM1.60 - RM1.70 for the same thing. Aku ingat kat situ boleh dapat RM1.50 cam kat mamak. Padahal lebih mahal. Yg buat aku geram sangat tu, bila aku balik office nak makan, aku perasan ,apasal lain macam je kedudukan sambalnye... tadi aku letak kat tengah2, ni camana buleh dok kat tepi plak ni? Ooooo, ni mesti kes tertukar paket ngan Minah India yg sama2 nak bayar kat kaunter tadi. Yg aku geram sangat ni, pasal dia cuma bayar RM1.80 dan aku kena bayar RM2.00 , tapi makanan kami tertukar. Mungkin dia ambik sikit sangat, tu sebab murah 20sen. aku tension, bayar lebih, dpt makanan seciput! dah rezeki, nak buat camana kan...

2) semalam aku call sebuah syarikat ejen insurance, bercakap dengan seorang chinese girl. Tujuan aku call sebab nak tanya berkenaan statement of account yg aku terima, camana pulak boleh ada -ve figure... macam co. aku terlebih bayar pulak. Dalam speaking london dengan aku tu, dia kata ,itu bukan terlebih bayar. Itu credit note dari dia utk co. aku. Then aku cakaplah yg aku tak terima document itu walaupun tarikh yg tercatat pada statement tu adalah Nov'2004. Budak cina ni tanya aku plate number. Aku kata, how would I know the plate number ? I just refer to your statement & the statement doesn't show any plate number. She insist to have the plate number. Kononnya, kalau tak bagi plate number, dia tak boleh check. Porah ! Aku dah naik angin ,tapi control lagi. Aku cakap kat dia , miss, can u take this reference number (which is their credit note number). She refuse to take the number even I'm ready to read it for her. She mengada, ask me to fax the statement to her. Excuse me, for what ? Don't you have a copy in your system or filing ? I will not fax you anything . I just request you to send me C.T.C copy of that Credit Note. Dia tercengang2 macam org biul, dan tanya aku soalan ni... "ha? CTC copy? What is that ?" Of course org yg hantar statement kat aku tu bekerja disebuah accounts department. Kalau dah kerja kat accounts dept, tapi tak paham CTC tu menatang apa, melampau tak ?

Aku tak tahu lah kalau sykt tu asyik berkomunikasi dalam bahasa "tongkang" dia jer..... takkanlah CTC tu pun tak tahu menatang ape ? Geram dah aku nih. Berasap dah hidung aku rasanya. Terpaksa aku menjelaskan pada dia, what is CTC stands for... Certified True Copy lah mak cik oi...... sebab document yg aku mintak tu dah lama, tahun 2004. Mana nak cari yg ori lagi... terpaksa lah buat photocopy & cop CTC utk perakui document tu sah sepertimana asal. Bengong betul budak cina tu... Dahlah bungul, sombong pulak tu...

3) Pagi tadi sewaktu dalam perjalanan nak datang kerja, ade org biul bawak keta ... yang buat aku geram sangat, org tu kat depan kenderaan kiteorg je. Sukati mak bapak dia nak tukar lane tanpa signal, kejap kekiri , kejap kekanan. Sampai hubby aku kata, org tu mcm org gile bawak keta. Kalau dia tukar lane waktu line clear, tak ape lah. Boleh dimaafkan. Tapi waktu sesak2 camtu, dah tu cara driving pun boleh membahayakan org lain. Org macam ni elok pi dok dalam hutan, sebab dia tak pikirkan pasal org lain... pikir pasal dia je....pentingkan diri sendiri. Sampai la ni aku ingat lagi plate number dia... iswara silver WCV 8837. Kalau korang nampak, belasah ke mamat ni... kalau tak silap aku, org negeri "tongkang" juga....

4 Comments:

Blogger mommamia said...

a'kum sis..minggu ni mmg minggu melepas geram kat tongkang@bukit@jinjang kot hihi..a few blog i baca melepas geram kat species diorg ni..sabar kak yer..sama la kita, kerja asik kena deal ng diorg ni jer..regards.

16/12/05 4:55 PM  
Blogger Selipar Jepun said...

mommamia.. thanks. memang kena banyak bersabar. kalau tak sabar, x tahu nak jadi ape... agaknya dah lama kena buang kerja..hehehe.

16/12/05 5:56 PM  
Blogger Jubeiz said...

saya pun ada satu cerita jugak pasal geram-geram ni. geram kat tongkang jugak. he call me then cakap bahasa tongkang. so i jawab.. awak salah nombor ni. dia terus letak. tak reti mintak maaf lak tuh. a few minutes later.. dia call lagi.. still same.. cakap bahasa tongkang.. saya senyap sbb saya tau dia salah nombor lagi. tetiba dia letak. 1/2 jam lepas tu dia call lagi. cakap bhs tongkang.. saya dok diam.. then dia senyap.. sebelum dia letak.. saya terus cakap.. "halloo.. f*c* off" then dia baru mintak maaf. "sorry.. aiya.. salah tekan nombor lagi".

16/12/05 11:33 PM  
Blogger Selipar Jepun said...

hei, jubeiz, tak sangka ye ade org tak reti bahasa sampai camtu sekali. Saya pernah kena masa saya guna telekom line kat rumah lama dulu. Agaknya nombor tu dulu org tongkang yg pakai. bila saya register, asyik dapat call cakap tongkang je.apalagi, saya pun belasah le cakap tongkang gak, walaupun ntah ape2 yg saya cakap sebab saya pun bukannya pandai ckp bhs tongkang tu. Last2 org tu tak paham. dia call lagi, saya cakap lagi. Dia pun fade up..seronok kenakan org tongkang ni...hehehe.

19/12/05 8:57 AM  

Post a Comment

<< Home