· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Wednesday, September 28, 2005

Anis Yg Sukar Difahami...

Percaya tak ada sindrom anak ke-2 ? Aku mulanya tak percaya... ade ke anak yg lahir normal, kena sindrom? Sebenarnya bukan down sindrom tu, tapi dinamakan "sindrom" sebab ia satu perlakuan yg berbeza dari anak2 yg lain, tu pasallah namanya sindrom anak ke-2. Aku terbaca article pasal sindrom anak ke-2 ni dimajalah ANIS beberapa bulan lepas kat rumah one of my bro-in-law. Sedikit sebanyak, pengarang tu membuat kajian terhadap anak ke-2 dalam sesebuah keluarga. Dan secara tak langsung aku bincangkan bende ni depan my bro-in-law, mother-in-law dan hubby serta biras aku. Memang betul, dalam keluarga kami dan juga keluarga2 org lain, anak ke-2 lain sikit dari adik beradik yg lain.
Perbezaan yg dapat dilihat, adalah dari segi rupa, kelakuan, emosi dan beberapa lagi yg aku dah lupa. Tapi kalau aku compare kan dgn adik beradik aku, memang my 2nd sister lain sgt rupa dari kami adik beradik... she's the one & only yg ada wajah demikian.. tak tahu muka dia ikut siapa. Aku & adik beradik lain ikut muka mak.... mungkin dia sorang je yg ikut muka ayah. Dari segi perangai , dia pun lain sikit dari kami yg lain2. Dia a bit rough.... garang mengalahkan kami yg lain2.... singa pun kalah rasanya...
Dalam keluarga aku, nampaknya anis lah anak ke-2. Sekarang pun dah nampak sindrom tu sikit2. Anis memang sukar difahami, tak macam faiz. Merajuk kuatnye, masyaallah... Hari tu tak de ribut taufan, katrina ke rita ke, tiba2 dia merajuk ngan babah dia. Puas babah dia pujuk, semua tak jalan... dia tak nak senyum langsung walaupun babahnya usik dia. Siap tepis tgn babah yg nak pegang dia. Ape kena anis ni? Dulu tak macam ni, sejak sebulan dua ni je perangai dia jadi camni. Dgn aku pun dia macam tu juga, tapi kemana aku pergi, dia ikut kat belakang, siap tarik baju lagi.... aku pergi bilik air pun dia ikut, siap ketuk2 pintu lagi. Aku ingat dia ok lah bila bangun tidur keesokan harinya. Rupanya, masih marahkan babahnya. Entahlah, nape lah anis jadi camni?
Malam tadi jadi lagi.... malam tadi dia merajuk ngan aku tanpa sebarang sebab. Tak tahulah kalau aku tak perasan sebab apa, masa tgk cerita dinasour dari pukul 7.30pm sampai pukul 9.00mlm tu ok je. Lepas habis cerita tu, Babahnya dan abgnya balik dari surau, terus merajuk. Bagi apa pun kat dia, semua dia baling ketepi. Pagi tadi pun not in the mood. Aku pujuk dia , nak ikat rambut dia pun tak nak.Buat lembik je badan dia... lepas tu aku pujuk macam2 pun buat derkkkkkk je.. suruh ambik beg sekolah dia pun tak nak... (anis ada beg sekolah walaupun tak sekolah lagi. Beg ni mesti pakai tiap2 pagi nak pergi nursery. Dalam beg tu ade pampers, sapu tangan , sehelai kertas bergambar yg mama print dari office dan kadangkala ada bekal biskut.)
Pagi tadi mama ikatkan toncang bagi senget ke kiri, nampak fashionable sangat. Pastu nak pakai lipstick pulak. Ikut kan aje le, budak tu dah le tengah merajuk, bukan senang nak pujuk. Hari ni nampak anis macam anak dara dah dewasa ngan lipstick kat bibir....

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

kalau belah saya, adik saya no 2 tu ok je, cuma mat smart la, everything nak teratur dan kemas! kalau belah hubby saya, yg no 2 tu mmg lain sikit perangainya, cepat marah + panic + gabra..etc...

30/9/05 10:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

tak ada lagi anak kedua, jadi tak reti sangat nak komen hehehe, tetapi kadang2 anak ni sensitif, kadan2 kita terlupa atau dia cakap kita tak sengaja tak ambil minat pun dia akan merajuk.

30/9/05 11:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

tak ada lagi anak kedua, jadi tak reti sangat nak komen hehehe, tetapi kadang2 anak ni sensitif, kadan2 kita terlupa atau dia cakap kita tak sengaja tak ambil minat pun dia akan merajuk.

30/9/05 11:31 AM  

Post a Comment

<< Home