· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Thursday, February 09, 2006

Makan Session.

1st Feb 2006
Dari pukul 6.30 petang , me and hubby with the kids lepaking at his brother house in Sri Damansara. Emak mertua ada kat sana. Baru sampai dari kampung. So, tonight ,kena makan malam kat sana. We tapau Tomyam Seafood from our fav. tomyam shop in Selayang on the way to their house.
The tomyam taste sooooo good. Udang besar2 penumbuk . Kalau panas lagi best, makan sampai pening. Kaw2 punya tomyam. Tak pernah jumpa lagi tomyam se "best" itu di seantero KL nih.... Kami pelanggan tetap tomyam kedai tu seingat aku sejak zaman kami bercintan-cintun dulu, sampailah zaman aku dah ber anak 2 nih....
Menu makan malam kat rumah bro in law tu adalah nasi kuzi.. (betul ke spelling nih? ) first time aku dengar nama nasik ni, dah tu of course le first time juga dapat merasa masakan nasi kuzi ni. Lebih kurang cam nasi beriani , but taste better. Makan ngan burung puyuh dan acar buah beserta ngan tomyam yang kami beli tu. Dan lagi ade juga papedom, ikan keli goreng .... makan sampai tak larat nak bangun... Balik rumah dah dekat pukul 11.30malam. Aku kerja la weh esok... jealous ngan semua org... hubby cuti, bro & sis in law masih bercuti sebab KL cuti. Tinggal le aku sorang2 kena kerja esok...
Bro in law suruh datang lagi after work esok, makan malam kat umah dia lagi since mother in law was here. Menu esok adalah.....STEAMBOAT. Wuuuhuuuu, Best nye. Steamboat ni fav. hubby sebenarnya. Tapi aku pun suka juga..

2nd Feb 2006


Aku pergi kerja tumpang enigma. Sebab hubby masih bercuti. Tapi cuti pun macam tak cuti bagi dia... aku suruh dia pergi pasar beli apa yg patut utk tonight steamboat. At first nak suruh dia gi Giant je. Tapi dia tak sabar nak tunggu pasaraya buka at 10.00am. So , dia pergi pasar borong selayang. Beli ketam, beli udang, beli sayur, beli ikan... end up, kebanyakan yg dia beli tu utk stok kat rumah. Masa dia jemput aku kat office petang tu, dia hanya bawa udang dan seciput sayur...mana nak cukup utk beberapa keluarga sebab malam ni ada lagi satu bro in law & sis in law yg nak datang. End up, dia ajak aku pergi Tesco , shopping lagi. Anis pulak dah dedar badan dia. Asyik cakap nak muntah, tapi tak jadi. Badan dia tak sihat agaknya.
Kat Tesco , aku champion bab2 shopping sayur & bahan2 steamboat ni. Hubby dah rambang mata tengok pants yg tengah offer. Aku tinggalkan dia kat pakaian section tu, aku masukkan budak2 dalam trolley, dan shopping sepuas hati (masa ni lah setan masuk jarum... nafsu semata2...) Habis shopping dah dekat 7.20pm. Time nak bayar tu baru hubby datang.
Sebenarnya, beside steamboat makan2 at bro in law's house, aku & one of bro in law nak buat surprise birthday untuk my hubby & bro in law's wife. They have to share the cake together. Sorang 2nd Feb, and lagi sorang tu 3rd Feb (my hubby).
Finally when we reached Sri Damansara, I got shocked when I saw a lottttttt of food on the table, the preparation for steamboat. Oh my goshhh, belum lagi keluarkan barang2 yg aku dah shopping tadi. Sure berlambak banyak sampai terlebih2. It sooo true. Lepas dah makan, sampai tak larat lagi nak makan, sampai masing2 dah tersandar2 , banyak lagi barang2 yg belum dimasak . Akhirnya barang2 tu semua terpaksa lah bro in law simpan & tapau bagi kite org bawak balik.....
Memang lazat, menyelerakan... tak payah nak control malu cam makan kat kedai... siap duduk bersila lagi. Tu yang paling best. Dan the best part is, semua org pakai chopstick termasuklah my mother in law.... bibik kata, apa nih... macam org cina....
Makan session buat aku sengkak, sampai tak leh sendawa... cam tersendat je kat dada... sampai rumah pun problem tu tak hilang2 .... banyak sangat ke aku lahap tadi ? Isk....senak perut la pulak.

4th Feb 2006
Mengemas rumah. Mak mertua nak datang. Dah bersiap2 nak keluar ambik dia, tak jadi datang pagi pulak dah... nak datang malam nanti, makan malam kat umah aku. Akhirnya, we have ample of time for lepaking.
First of all, we go makan sarapan at our fav. mamak shop. I ordered maggi moreng, babah with his roti boom, faiz with his roti tisu and anis with her telur setengah masak 2 biji. Finally, when the food arrived, semua dah jadi tunggang langgang. Faiz wants my maggi goreng. We shared together (of course have to request extra plate). Anis with faiz's roti tisu, babah enjoying his roti boom and Anis's telur separuh masak . Finally, I have to eat roti tisu with anis since she cannot finish alone.
After that, we go pasar. Shop again for tonite dinner. Ayam separuh, Tulang Lembu 1.5kg dan sayur2 . menu dalam kepala otak aku pada masa tu , hanya fikir nak yg paling simple, tak memenatkan aku sebab kena masak sorang2, dan yg penting sedapppppp!
Maka aku decide nak masak sup tulang, ayam goreng berempah , sambal belacan & petai & baby kailan fried with oyster sauce. Resepi ayam goreng berempah tu aku mintak kat bibik bro in law. Akhirnya, menjadi jugak ayam goreng berempah aku.... dibawah ni aku sertakan resepi ayam goreng berempah ni utk rujukan aku sendiri bila2 nak buat lagi nanti... dan utk adik aku TunTeja yg bakal nak mendirikan rumahtangga tak lama lagi, belajar le masak rajin2..nanti sure laki sayang.... dan perutnya akan boroi kedepan...hehehe..jgn mare!
Ayam Goreng Berempah Bibik Asromi
(sukatan pakai hentam jer...)
bahan2
Halia
Bawang putih
Bawang merah
Jintan Manis
Jintan Putih
Biji Ketumbar
Rempah Kari Daging (dalam 3 sudu besar utk 1/2kg ayam)
Sedikit Garam
cara2
Blender semua bende kat atas tu dengan sedikit air . Lepas tu gaulkan dengan ayam. Perapkan 1/2 hari dalam fridge. Rasanya kalau 2-3 hari pun boleh simpan. Balik kerja boleh goreng. Lepas tu, bila nak goreng, hampir2 ayam nak masak, baru lurutkan daun kari. Masyaallah, harumnya bau.... lapar gedahak rasanya kalau bau kari camtu dikala kelaparan....

3 Comments:

Blogger Jubeiz said...

Apa nama kedai Tom Yam yang kat Selayang tu?. Nak gak tahu if you don't mind. Nak gak rasa penangan tom yam tu. Kalau dah dari bercintan-cintun sampai ke anak dua (bila nak tambah lagi), tu maknanya sedap la kot.

14/2/06 1:43 PM  
Blogger Selipar Jepun said...

jubeiz, kalau U tahu kedai makan berhampiran shell ke bukit idaman , u mesti cari Azian Seafood (ceh..cam promote plak nih..). Tiap kali makan kat situ, x pernah menghampakan. Tak tahulah tekak u. Cuba tomyam & ikan kukus limau. Terangkat wa cakap lu!

14/2/06 2:06 PM  
Blogger Selipar Jepun said...

pasal anak tu, akan bertambah , insyaallah. Tapi tak tahu bila. Allah belum nak bagi lagi...

14/2/06 2:07 PM  

Post a Comment

<< Home