· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Wednesday, August 17, 2005

Dairy Minggu Lepas

Thursday 11/8/2005
Petang ni jerebu yg paling teruk pernah aku alami sejak aku hidup dibumi Allah ni. Jarak penglihatan semakin pendek dan nak bernafas pun susah.. pedih rasanya rongga hidung & sempitnya rongga dada seolah2 udara yg disedut tidak mencukupi. Aku berdoa semoga semua ini akan kembali pulih, jika tidak, aku tak tahu apa akan terjadi esok & hari2 seterusnya. Di office , nak kerja pun tak senang, sambil kerja pun terpaksa pakai respirator.. macam doktor pulak rasanya... Doktor Selipar Jepun. Nak menjawab telefon pun susah . Nak bernafas pun susah. Nak minum pun susah... bak kata semuanya susah... bersabar je banyak2 sebab semua ini dugaan Allah s.w.t.
Aku sangka keadaan dipejabat teruk sangat, tak sangka kat rumah lagi teruk... bila aku balik petang tu, baru aku tahu .. kat rumah lagi worst ! Kesian kat anak2 aku yg tinggal di nursery..macammanalah keadaan diorang... Bila aku ambil diorang, ibu kata dia tutup nursery esok... (alamak, very the short notice... ingat company tu bapak aku punya ker???? bengang nih..) inilah conversationnya...
Penjaga : Esok saya tutup nursery yer.
Aku : Nape pulak nak tutup ?
Penjaga : Kan dah diisytiharkan darurat tadi...
Aku : Tu kat Port Klang & Kuala Selangor je.
Penjaga : Tak... selangor pun...
Aku : Tadi saya tengok Astro kat office, darurat kat 2 tempat je.
Penjaga : Baru je announce.... (insist yg dia betul...)
Aku : Ok lah, thanks.
Sambil membawa hati yg amat geram, aku berlalu. Aku cakap kat hubby yg nursery tutup esok... Can u take leave? He said no, so, leave me no choice. Kebetulan memang my mom ada sms me suruh bawa balik budak2 tu ke kg sebab kesian ngan bebudak ni, jadi mangsa jerebu. Sampai je kat rumah, i've decided nak balik kg malam ni juga, naik train... Express Langkawi , pukul 9.30pm. Masa sampai rumah tu dah 7.30pm. Aku mengemas baju anak2 bagaikan lipas kudung. Dalam hati aku geram kat ibu tu tak habis lagi..... nasib baiklah aku siapkan urgent matters kat office tu tadi, kalau tidak, tak tahu camne nak buat.. Nak tak nak, aku kena jaga anak2 esok. Daripada dok rumah yg berjerebu teruk sangat, baik aku balik kg. Sempat lagi aku mandi & tukar baju, lepas tu terus bertolak ke stesyen ketapi. Anak2 keriangan sebab nak naik ketapi... tetiba nak balik kg.Faiz asyik tanya, mama, cuti ker? Aku dah malas nak layan... letih lah... badan letih, kepala otak pun letih... rasa macam nak pengsan.
Sampai kat Train station, aku terus ke kaunter tiket, nasib baik tiket ada lagi. Aku beli tiket untuk bed, sebab senang sikit aku nak handle bebudak ni yg first time naik ketapi ngan mamanya... takut tak terkawal aku sesorang sebab hubby tak ikut... so, bile ketapi dah datang, hubby tolong hantar beg . Anis nak kena carry sebab dia ni penakut sangat .Dengar bunyi ketapi dah kecut perut dia. Yg faiz pulak kesukaan, mama, polar express... yey, kite nak naik polar express... (ketapi nya sama macam ketapi dalam citer Polar Express..). Bila dah hantar, hubby kena turun secepat mungkin sebab train ni berenti sekejap sangat... kelam kabut dibuatnya.
Bila ketapi dah jalan, anis tetiba nangis. Kelakar betul budak ni... aku ingatkan dia kenapa, rupanya sedih sangat dia sebab babahnya tak ikut.. dia ingat babahnya kena tinggal dengan train tu.. Sian anis.. pilu juga dengar dia nangis, macam sedih sesangat.... siap keluar air mata lagi.Aku pujuk dia sampai dia diam. Aku pun call hubby & suruh anis cakap ngan babahnya... aku ingat dia nak cakap ler, tapi lain pulak yg jadi... dia nangis semula.. macam memula tadi... sedih dengar suara babah dia. Terpaksalah babahnya pula memujuk... aku pun tak tahu, kesian anis ke, kesian babahnya ? aku kesian kat dua-duanya, kesian anis sebab miss babah dia, kesian kat hubby sebab terpaksa tinggal sorang... tentu sunyi.
Masa kat dalam ketapi, satu pengalaman manis yg sukar dilupakan. Pertamanya sebab inilah pertama kali aku bawa budak2 ni balik kg naik ketapi malam2 . keduanya sebab aku ambil bed, yg mana anak2 aku tak pernah merasa lagi... bagi diorang, inilah pengalaman pertama... tentu mereka happy sangat. Bed tu ada langsir, tu yg best nya... anak2 tentu rasa macam main pondok2. Anis asyik selak2 langsir tu nak tengok org lalu lalang kat lorong tu... Finally, lepas aku buat2 tidur, diorang berdua pun tidur gak... kelakarnya, masa nak tidur tu, faiz minta bantal peluk.. aku cakap kat dia, "faiz ingat, ni kat rumah ker?".. anis macam tahu2 je tak de bantal nak peluk, dia peluk abang dia. Suka nya aku tengok diorang tertidur... macam tidur kat rumah je... selesa banget !
Sampai kat kampung dalam pukul 11.50mlm... wan dah tunggu kat pintu ketapi nak sambut kitaorang.

Friday 12/8/2005


Cuaca di kampung jauh lebih baik dari di KL atau Selangor... aku pun tak risau anak2 main kat luar... diorang seronok giler.. main keliling rumah wan ditambah pula sepupu diorang pun ada , boleh main sesama... tengahari tu aku dapat sms dari Ibu (penjaga di nursery) tanya, Selipar cuti ker hari ni...? aku pun balas sms tu "Ye". Dalam hati aku geram gak, lagi mau tanya ker? Sendiri mau ingat lah..... dah kau tutup nursery tu hari ni, sape lagi nak jaga anak2 aku ? Malaikat ker? Bengang je.... rupa2nya bila aku balik ke KL, baru aku dapat tahu yg ramai ibubapa quit upset dgn pemilik nursery ni yg menutup nursery with short notice.. dia ingat kite boleh ambik cuti sesuka hati je... aku ni tak kisah lah, senang je aku nak EL, tapi org lain ? At least bagitahulah tgh hari tu ke, sehari sebelum tu ker... ni tidak, waktu ambik anak tu baru nak cakap. Kalau ada kerja pending & urgent , camana? Nasib baik aku dah siapkan kerja sebelum balik ...
Aku balik semula ke KL pukul 3.30 a.m dengan train. Anak2 ditinggalkan dengan tok & wan... tok & wan beria2 nak jaga budak2 tu... alasan, KL jerebu... tinggal je lah kat kg ni sampai keadaan dah pulih.
Aku sayu juga, tapi tak apa lah.. demi kebaikan diorang. Yg paling sadis sekali , terpaksa berpisah ngan anis... hiba setiap kali terkenangkan dia & telatahnya... aku set alarm kat hp sebab takut tertidur... tapi malangnya bila pukul 5.40am tu, alarm tak bunyi... kat manalah pulak silapnya.. nasib baik aku terjaga. Mengikut jadual, aku akan tiba distesyen yg aku nak turun tu pukul 6.05am. Tapi tengok2 terus jer to the next station baru berenti.. aisey man.. terpaksalah aku patah balik naik komuter.. sian aku. Hubby dah tunggu , mana lah bini aku tak sampai2 lagik ni....
Saturday 13/8/2005
Sunyinya rumah bila anak2 tak ada... bila diorang ada, rasa macam nak terbalik rumah... masa tu lah aku appreciate sangat dgn kurniaan Allah, meminjamkan aku 2 org anak yg membawa kebahagiaan dalam hidup aku & hubby. Hari ni ada appointment dengan contractor , nak baiki tiles kat rumah.Sampai jer kat rumah, mengemas rumah macam nak pengsan. Perabot diruang tamu terpaksa dipindahkan kebilik. Hampir sehari suntuk apek tu buat kerja... aku ape lagi, membuta ler... letih naik train agaknya.

Bila senja menjelma, aku jadi sunyi sesangat & rindu membuak2 kat anak2.. especially anis... aku tengok mainan dia je boleh buat air mata meleleh... tak ingat aku, berapa kali hujan turun kat dalam rumah sebab rindu sangat kat anis.. entah berapa kali juga aku ajak hubby balik kg ambik budak2 tu... hubby buat donno jer.. baru jer hantar balik, nak ambik semula... biarlah mak jaga diorang sekejap. bagi can ler budak2 tu nak duduk ngan wan & tok... uuuuwwwwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !
Tak tahu nak buat apa malam ni.... hubby balik surau lepas isyak, dia tengok aku, aku tengok dia... macam something missing ler... dia tahu, tapi buat2 tak tahu... malas dia nak layan aku, kang hujan lagi... nak tengok AF pun, AF dah habis... last2 hubby ajak keluar. Pukul 10.30 malam baru keluar . Pergi One-U.... hubby ajak tengok midnight to kill the time. Siang dah puas tidur, malam jadi burung hantu. Kami tengok citer Ungu Violet... best jugak.. ala-ala korean MTV yg tajuk Kiss tu... tengok citer tu pun aku boleh nangis 2-3 kali.. sedih juga.. pandai Indon ni buat cerita. atau aku yg terlalu sentimental sgt? Habis movie tu pukul 2.40 pagi. Lapar la pulak tengah2 malam ni. Mana nak makan ek? Last2 singgah kat Sri Damansara, ingat nak minum je kat mamak ke, mana2... last2 terpergi ke McD yg masih dibuka waktu tu dan bakal ditutup pukul 3pagi... bukan minum lagi dah, melantak sekali..... elok sungguh utk kesihatan. Finally, sampai rumah pukul 3.40 pagi, org dah nak bangun, kite baru nak tidur.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

saya faham keadaan akak bila anis takde, saya penah tinggalkan nurin yg baru 41 hari sebab terbersalin awal, jadi balik kl nak cari babysitter..

tiap2 mlm hubby ajak tenguk vcd kelakar, mmg la gelak, tapi abis citer nangis balik sebab ingat kat anak

takpe kak, sementara bebudak tu dok kampung, enjoy urself with hubby, bila lagi masanya nak berdua-duaan..

saya mmg harap sgt dapat tinggalkan anak kat kg, sebab dah lama tak tinggal berdua ngan hubby, nak juga la rasa mcm waktu bercintu dulu...

18/8/05 11:20 AM  

Post a Comment

<< Home