· · · · · · · · · Click here to make Falling Objects · · · · · · · · · · · · · · ·

Thursday, June 15, 2006

Resepi Baru

Balik dari office semalam singgah pasar malam kat rumah.
wah... astro pun ade dijual dipasar malam ? Ada salesman dok umpan org suruh pasang astro sebab sekarang ni kan demam bola & AF4. Dan tak sangka juga, ada orang yg beli astro kat pasar malam... macam beli ikan je gayanya....(mesti tak plan... tapi dah kena bodek, termakan juga rayuannya...)

Aku : Nak beli apa ?
Hubby : Ketam.
Aku : Lagi...
Hubby : Sotong...
Aku : Sotong nak masak apa ?
Hubby : Kerabu
Aku : Kerabu ? Tapi mama tak pandai buat kerabu.
Hubby : Tak pe.. abang ajar..
Aku : Ha ? Abang ajar ? Mana abang belaja ?
Hubby : Kawan office ajar. (org lelaki pegi office pun cakap pasal resepi ke ?)
Aku : Apa bahan2nya ?
Hubby : Cili Padi, Limau Kasturi, Daun sup..
Aku : Ha ? Daun Sup ? Mana ada org buat kerabu pakai daun sup. Daun ketumbar kot ?
Hubby : Apa2 pun boleh lah...
Dan balik kerumah, dia cakaple camne nak buat kerabu tu. Dan inilah hasilnya berserta resepinya... senang bangat ! Thanks for hubby yg balik mengajar isteri memasak. Senang & mudah. Lain kali boleh buat lagi. Sedappppp ! Terliur tak ?


Kerabu Sotong Selipar Jepun

Bahan2nya..

  • Sotong (dalam 5 - 6 ekor)
  • Cili padi 6 - 7 tangkai
  • serai 2 batang
  • bawang merah 2-3 biji
  • limau kasturi 3 - 4 biji
  • daun ketumbar 3 - 4 tangkai
  • sedikit garam

Cara2nya..

  • celur sotong
  • hiris nipis serai,bawang merah dan cilipadi
  • daun ketumbar dihiris halus
  • campurkan semua bahan dengan sotong
  • perahkan limau & masukkan garam..
  • makan...

Selamat Mencuba...

2 Comments:

Blogger whitehorse2099 said...

hurm...boleh try nie...tapi kalau sotong..part misai tu Whitehorse tak suka laa..mcm geli2 plak

16/6/06 6:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

senang nyee...bley try gak ni, asik sotong masak paprik atau sambal pun boring gak...

nohachomel

21/6/06 8:54 AM  

Post a Comment

<< Home